Nancy Rademaker

Trendwatcher & futurist
HomeBiografieLezingenBlogFoto's en video'sContact
Home
DNA & AI: de perfecte match voor personalisatie

DNA & AI: de perfecte match voor personalisatie

“HET ZIT IN JE GENEN”

DeoxyriboNucleic Acid, of DNA, is eigenlijk de moleculaire blauwdruk voor elk levend wezen. Onze genen (we hebben er zo’n 20.000 tot 25.000) zijn deeltjes DNA die gezamenlijk de code bevatten voor een bepaalde eigenschap, zoals de vorm van onze oren of de kleur van onze ogen.

Het feit dat DNA zo uniek is maakt dat forensische wetenschappers kunnen helpen bij het opsporen van criminelen. En dat is goed nieuws uiteraard. Maar een van de meer recente ontwikkelingen betreft het koppelen van DNA met algoritmen op basis van AI (Artificiële Intelligentie) om extreme personalisatie te bereiken in de wereld van de consument.

Commerciële genetische tests zijn de afgelopen 2-3 jaar ongelofelijk in populariteit toegenomen: van 5 naar 26 miljoen testing kits. Dit is vooral vanwege het succes van bedrijven in ‘persoonlijke genomica’ en biotech zoals AncestryDNA en 23andMe. Schattingen van MIT Technology Review geven aan dat we binnen twee jaar wel eens naar meer dan 100 miljoen testing kits zouden kunnen gaan.
De mogelijkheden die DNA-monsters bieden om gezondheidsrisico’s te bepalen, je voorgeslacht te analyseren, maar vooral om je persoonlijke voorkeuren te achterhalen, zorgen voor enorme kansen om klantervaringen te verbeteren.

AI ALGORITMEN TOEPASSEN OP DNA

Om de fantastische mogelijkheden van zo’n aanpak aan te tonen, heb ik een aantal voorbeelden verzameld die ook voor jouw bedrijf een inspiratie zouden kunnen zijn.

Welzijn

DNA24 maakt gebruik van het AI & Genomics algoritme van LifeNome in een app die ze ‘je dagelijkse metgezel’ noemen en die je – op basis van je DNA-profiel en een aantal persoonlijkheids­kenmerken – vertelt welke oefeningen je gedurende de dag zou moeten doen en daarnaast ook gepersonaliseerde maaltijden voor je suggereert.

Beauty

BeautyAI maakt ook gebruik van het algoritme van Lifenome, om inzicht te krijgen in jouw unieke behoeften voor de verzorging van je huid en beveelt de beste producten hiervoor aan.
L’Oréal doet iets vergelijkbaars en werkt samen met UBiome, een bedrijf in microbiële genomica dat claimt met zo’n 250.000 monsters over de grootste microbioom-database ter wereld te beschikken. Consumenten kunnen hun wangslijm-monster insturen om zo de  gezondheidsstatus van hun huid te bepalen ‘gebaseerd op het ecosysteem van microben, bacteriën, virussen en schimmels’. L’Oréal zet deze resultaten in om meer gepersonaliseerde productkeuzes te kunnen aanbieden.

Geneeskunde

Momenteel zijn de meeste medicijnen van het type “one size fits all” en blijft het moeilijk te voorspellen wie baat heeft bij een bepaalde medicatie, wie er helemaal niet op reageert en wie negatieve bijwerkingen ondervindt.  De relatief nieuwe wetenschap “Farmacogenomica” combineert Farmacologie, die de werking van medicijnen bestudeert, met Genomics, de studie van het menselijke genoom. Deze nieuwe wetenschap bekijkt vooral hoe onze genen onze reactie op medicijnen beïnvloeden. Grote farmaceutische bedrijven gebruiken deze kennis om veilige medicatie te ontwikkelen waarbij de dosering wordt aangepast aan de genetische samenstelling van een persoon. Deze vorm van ‘precisie-geneeskunde’ staat nog in de kinderschoenen, maar binnenkort zullen doktoren in staat zijn om informatie over je genen te gebruiken om, met behulp van AI-algoritmen, het “best-fit” medicijn én de bijbehorende dosis te bepalen, met de grootst mogelijke kans om je beter te maken.

Voedsel

‘Zoe’ is een bedrijf dat gepersonaliseerde voeding daadwerkelijk naar een hoger niveau zou kunnen tillen. Hoewel hun gedroomde app zich voorlopig nog in de prototype-fase bevindt, willen ze hiermee gebruikers een individueel voedingsadvies geven: niet enkel wat ze zouden moeten eten, maar uiteindelijk ook hoe hun lichaam zou kunnen reageren op voedsel dat ze nog niet eerder hebben uitgeprobeerd. Hun uiteindelijke doel, ‘diets for one’ komt hiermee steeds dichterbij.

Het Londense afhaalrestaurant Vita Mojo, is ook hard op weg om zijn missie voor gepersonaliseerde voeding te volbrengen. Zij zijn een partnership aangegaan met DNAFit, een ‘fitness genomics’ bedrijf dat maaltijden gebaseerd op DNA wil aanbieden. Op basis van de analyse van je wangslijm, wordt vastgesteld of je gevoelig bent voor koolhydraten, zout of verzadigde vetten en of je een intolerantie hebt voor lactose of gluten. Daarnaast wordt ook je individuele behoefte aan antioxidanten en vitamines berekend. De resultaten van DNAFit worden vervolgens gecombineerd met het algoritme van Vita Mojo. Je krijgt dan persoonlijke maaltijdsuggesties gebaseerd op jouw individuele DNA, jouw gezondheids- en fitnessdoelen én je smaakvoorkeuren.

Liefde

En wat te denken van “DNA matchmaking”? Dit zouden de eenzamen onder ons misschien wel toejuichen. Platformen voor DNA matchmaking zijn er al in Japan (Gene Partner) en Singapore (Genemate), en sommige overheden zien dit als een mogelijke oplossing voor de lage geboortecijfers. HLA-genen worden geanalyseerd en gecombineerd met gegevens over hobby’s en interesses om ‘soulmates te vinden’ of zelfs ‘langdurige huwelijken te arrangeren’.
DNA Romance uit de VS is een gratis online dating site voor hen die op zoek zijn naar oprechte relaties op basis van chemie en compatibiliteit in persoonlijkheid. Zij maken gebruik van AI om de “scent of love” te doorgronden en de meest ideale combinaties van persoonlijkheden te ontdekken, dit allemaal met het doel om succesvolle en liefdevolle relaties te starten. Upload je DNA, vul een persoonlijkheidstest in, en binnen 5 minuten kun je je matches beginnen swipen. Hoe leuk dit ook mag klinken, er kunnen toch ook ethische gevolgen aan zo’n aanpak kleven. Want wat als dit soort bedrijven zou selecteren op ras? De tijd zal ons leren hoe ethisch en succesvol hun benadering werkelijk is.

Muziek en bier

Sommige toepassingen van DNA in combinatie met AI zijn eerder een gimmick en wat minder wetenschappelijk te noemen.

Spotify staat bekend om zijn gepersonaliseerde aanbevelingen. Het bedrijf dankt zijn grote succes vooral aan de suggesties die het geeft voor andere  playlists of het introduceren van voorheen onbekende artiesten, allemaal gebaseerd op jouw ‘luistergedrag’. Nu beweren ze dat ze, gebruik makend van resultaten van AncestryDNA, unieke, ‘eclectische’ playlists kunnen samenstellen, geïnspireerd op je afkomst. Hm, klinkt dit niet ietwat als ‘muziek op basis van ras’?

En dan is er ook nog het personaliseren van bierglazen op basis van DNA. De Japanse brouwerij Suntory maakt 3D geprinte glazen, waarbij de inhoud samenhangt met je alcoholtolerantie, de bovenste diameter met je gevoeligheid voor het mout-aroma en de dikte van de rand met je gevoeligheid voor de bitterheid van hop. Een leuk gimmick, maar geen enkel bewijs dat het echt werkt en de klantervaring verbetert.

WHAT’S NEXT?

Welke andere soorten personalisatie op basis van DNA kunnen we nog verwachten? Misschien ‘DNA Residence’ dat suggesties doet voor de beste woonlocatie op basis van je gezondheidstoestand, allergieën en gevoeligheid voor luchtweginfecties. Of ‘DNA Pet’, een algoritme om het juiste huisdier te vinden. Specifieke vachtallergieën zouden bepaalde kattensoorten uitsluiten, je levensverwachting zou je kunnen weerhouden om een papegaai te nemen (die worden echt heel oud), en je toekomstige conditie zou kunnen leiden tot de suggestie om vissen – die niet veel beweging nodig hebben – te verkiezen boven een hond.

De mogelijke toepassingen van AI in combinatie met DNA zijn quasi eindeloos vanwege de exponentiële groei van all verzamelde data, en er zullen weldra weer nieuwe ‘aanbevelingsmachines’ worden gecreëerd. Maar uiteraard liggen problemen met privacy en ethiek op de loer. De ‘direct-to-consumer’ DNA kit van 23andMe stelt indiviuen in staat om mogelijke gezondheidsrisico’s te bepalen door de kans op genetische aandoeningen te voorspellen. Maar wat als deze informatie in handen komt van verzekerings­maatschappijen? Moeten zij toestemming krijgen om dit soort testresultaten in te zien?

Als consument vinden wij personalisatie fantastisch en we zijn vaak zelfs bereid om meer te betalen voor extreem op maat gemaakte producten of diensten, zelfs al dat betekent dat we onze persoonlijke gegevens moeten prijsgeven. En we maken ons niet zoveel zorgen als we eenzelfde gebruikersnaam en wachtwoord gebruiken bij verschillende toepassingen, want we hebben het gevoel dat ons niet zoveel kan gebeuren omdat we ze altijd nog kunnen wijzigen. Maar ons eigen DNA kan, in tegenstelling tot gebruikersnamen en wachtwoorden, nooit worden veranderd. Als dat eenmaal in de verkeerde handen terechtkomt, kan het nooit meer ‘ongedaan’ worden gemaakt.

Laatste blogberichten

DNA & AI: de perfecte match voor personalisatie
Employee Sustainability: cruciaal om te overleven
Blog overzicht
Nancy is een presentator die ik van harte aanbeveel. Ze spreekt met erg veel passie over digitale transformatie en employee engagement. Ze onderbouwt haar verhaal met actuele voorbeelden en ook de voorbereidingen verliepen erg professioneel. Ze stemt haar verhaal goed af bij het thema en doelgroep van het event. Ze luistert aandachtig naar je wensen en neemt die mee. Absoluut een aanrader!
- Renske van der Heide, event content manager Topdesk
Nancy gaf op een zeer duidelijke, interactieve en inspirerende wijze inzicht in wat AI is, hoe het nu werkt en wat de mogelijkheden in de (nabije) toekomst zijn. De manier van presenteren van Nancy is uiterst professioneel. Humoristisch en interactief waar het kan en als het om content ging, zeer informatief.
- Jan Bouw Managing partner Business Impact Training
We chose Nancy as a keynote speaker for our Google Marketing Platform Conference in Dublin, with an audience of 300+ advertisers and agencies. Nancy delivered her talk on Customer Centricity to help us demonstrate the changing nature of the modern consumer which tied in perfectly with our theme and tone for the event.
- Brian McCaffrey - Sales Manager - Google Marketing Platform
Nancy is an extremely professional, classy and insightful keynote speaker. Her use of slideware, video and graphic images to enhance her eloquent delivery keeps everyone engaged throughout and leaves them with a visual impact of her key messages. Her presentation was on topic to the brief given and she was a pleasure to work with before, during and after her engagement with NEXTGEN.
- John Walters - Group CEO - NEXTGEN
Nancy delivered a thought-provoking and inspiring keynote speech to open our biennial symposium on the future of veterinary medicine. Nancy thoroughly researched the industry and engaged with us prior to the event to ensure that the talk would meet the needs of the audience.
- Anthony Roberts - Director of Leadership - Royal College of Veterinary Surgeons
Nancy’s highly tailored presentation took our audience with storm – and strengthened the understanding of the rapid shifts that are already happening and that we need to account for in our product development and launch strategies. Great energy and VERY good rapport with the audience!
- Anders Dhyr Toft - Corporate Vice President - Novo Nordisk
Nancy’s talk exceeded our expectations – and they were high. She was cited by almost all of the +600 executives at our summit as the highlight of the day. She was a true professional and made a real impact.
- Katia Östergaard – CEO at HORESTA
Nancy Rademaker was a memorable and thought-provoking keynote speaker, housing the rare ability to position technology truly through the eyes of the customer. Through unique insights and expert delivery, Nancy set a tone for our conference that we could never have achieved on our own.
- James Henderson - Editorial Director of Asia Pacific - IDG Communication
Nancy joined us at our Regional Conference in Hong Kong. Her energy and enthusiasm literally lit up the room. Her passion for the customer and the role they play in Society today resonated hugely with everyone in the room.
- Pip Beasley - Regional Director, Corporate Affairs & CEO Operations - Prudential
Tijdens de online editie van het CSU Hospitalitycongres kregen onze vele relaties een boeiende keynote van Nancy Rademaker. Professioneel gaf zij een geweldige en strakke presentatie met veel passende beelden. Ook online is ze perfect in staat heldere boodschappen en inzichten te delen die beklijven. Inhoudelijk een fraaie combinatie van actualiteit, vernieuwing, klant- en medewerkersjourneys.
- Erwin Vos - Manager Marketing & Communicatie CSU & Tzorg

Nancy Rademaker als spreker boeken?

Neem vrijblijvend contact op voor beschikbaarheid en prijzen

Neem contact op
© 2022 - Nancy Rademaker en sprekersbureau Quality Bookings