Nancy Rademaker

Trendwatcher & futurist
HomeBiografieLezingenBlogFoto's en video'sContact
Home
Geen digitale transformatie zonder cultuuromslag

Geen digitale transformatie zonder cultuuromslag

Praat met om het even welk bedrijf en ze zullen je vertellen dat ze midden in een digitale transformatie zitten. Praat met hun leiders en vraag hen hoe ze de bijbehorende culturele omslag hebben ingezet, en de meeste van hen zullen naar je kijken alsof je een buitenaards wezen bent.

“Culture eats strategy for breakfast”, leerde Peter Drucker ons. Het benadrukt de noodzaak van een compromisloze cultuurverandering wanneer een nieuwe strategie wordt nagestreefd. Maar leiders worstelen. Het grootste deel van hun tijd en energie is gericht op het ontwikkelen van nieuwe bedrijfsmodellen en het nastreven van nieuwe digitale doelstellingen in plaats van zich zorgen te maken over cultuur.

WAT IS CULTUUR

Het is een lastige, de cultuur veranderen. Het is ook moeilijk om cultuur te definiëren. Brian Chesky, CEO van AirBnB, verwoordde het als volgt: “Cultuur is duizend dingen, duizend keer. Het betekent de kernwaarden te doorleven, wanneer je nieuwe mensen aanneemt, wanneer je een e-mail schrijft; wanneer je aan een project werkt; als je door de gang loopt.”

‘Kernwaarden’ vormen ontegenzeggelijk HET belangrijkste aspect van de cultuur van uw bedrijf. Het is de lijm om de organisatie bij elkaar te houden. Elke medewerker moet deze waarden ademen en naleven. Een grote mate van openheid is cruciaal en om eerlijk te zijn, dat is precies wat ontbreekt in veel organisaties. Bestaande hiërarchische relaties tussen werknemers belemmeren open feedback, waardoor het moeilijk wordt om de kloof tussen nagestreefde en daadwerkelijk beleefde waarden te overbruggen.

CULTUUR VERANDEREN OM TE OVERLEVEN

In de nieuwe wereld – die er trouwens al is – zijn klantgerichte organisaties de enige die overleven. “A company’s primary responsibility is to serve its customers”, wederom van Peter Drucker. Als je je klanten de allerbeste ervaring wilt bieden, moet je tegelijkertijd de beste ervaring voor je werknemers creëren. Hun betrokkenheid is cruciaal voor het succes van je bedrijf. En een van de eerste cruciale aspecten om iedereen betrokken te laten zijn, is om ze op één lijn te krijgen met betrekking tot de waarden voor een optimale klantervaring en dan vervolgens op in lijn daarmee een optimale werknemerservaring te creëren. Als je wilt dat je klanten het gevoel hebben dat ze je bedrijf kunnen ‘vertrouwen’, moeten je werknemers zich uiteraard ook vertrouwd voelen.

WAARDEN? TIJD VOOR ‘REFRESH’!

Hoe wilt je dat je bedrijf zich gedraagt? Hoe wil je van buiten en van binnen worden gezien? Bedrijven zijn niet langer ondoordringbare vestingen of ‘black boxes’ die een klant hun merkwaarde laten GELOVEN. Bedrijven zijn transparant geworden – soms niet omdat ze dat echt willen, maar omdat hyperconnectiviteit met de buitenwereld hen daartoe heeft gedwongen. Kernwaarden, afgestemd op de missie van het bedrijf, zijn essentieel om te overleven. Elk bedrijf heeft een missie, maar het valt nog te bezien of elk bedrijf zijn kernwaarden ook heeft gedefinieerd. En voor degenen die dat hebben, zal de uitdaging zijn om vandaag nog de relevantie daarvan na te gaan en ze waarschijnlijk te vernieuwen. Het is niet toevallig dat Microsoft’s CEO Satya Nadella zijn boek “Hit Refresh” noemde. Zijn bedrijf maakt een enorme transformatie door, met individuele empowerment in het centrum van de culturele verandering. Hij spreekt van een culturele renaissance, waar mensen zich moeten ontwikkelen van ‘alles-wetenden’ naar ‘alles-lerenden’. Hij gaf daarbij eigenlijk ook eerlijk toe dat de manier waarop zijn medewerkers werden – of nog steeds worden? – beloond het bijna onmogelijk maakte om de waarden echt na te leven.

Het opnieuw definiëren van je cultuur en je waarden is een belangrijke succesfactor om (digitale) transformatie binnen je bedrijf te stimuleren. Het is een lang en nauwgezet traject dat veel geduld vereist, met een grote nadruk op continue en heldere communicatie. CEO’s van grote bedrijven beweren dat dit soms wel vijf jaar kan duren.

JE OOGST WAT JE ZAAIT

Leiders moeten het gedrag laten zien dat ze van hun werknemers willen en dit gewenste gedrag actief versterken. Mensen zullen echter altijd gedrag vertonen dat de meeste waardering oplevert, dus alles wat ze doen dat lof of promotie tot gevolg heeft, zullen ze blijven doen, zelfs als dit niet in overeenstemming is met de kernwaarden die op alle kantoormuren zijn geschilderd. Het aanpassen van het beloningssysteem is cruciaal als je waardengedreven gedrag daadwerkelijk wilt belonen. Als de slogan van je bedrijf is om klanten op de eerste plaats te zetten, moet elke medewerker die deze waarde niet waarmaakt waarschijnlijk een ontslagpakket worden aangeboden. Ook al is het een van je ‘top performers’ qua omzet.

Laatste blogberichten

DNA & AI: de perfecte match voor personalisatie
Geen digitale transformatie zonder cultuuromslag
Blog overzicht
Nancy is een presentator die ik van harte aanbeveel. Ze spreekt met erg veel passie over digitale transformatie en employee engagement. Ze onderbouwt haar verhaal met actuele voorbeelden en ook de voorbereidingen verliepen erg professioneel. Ze stemt haar verhaal goed af bij het thema en doelgroep van het event. Ze luistert aandachtig naar je wensen en neemt die mee. Absoluut een aanrader!
- Renske van der Heide, event content manager Topdesk
Nancy gaf op een zeer duidelijke, interactieve en inspirerende wijze inzicht in wat AI is, hoe het nu werkt en wat de mogelijkheden in de (nabije) toekomst zijn. De manier van presenteren van Nancy is uiterst professioneel. Humoristisch en interactief waar het kan en als het om content ging, zeer informatief.
- Jan Bouw Managing partner Business Impact Training
We chose Nancy as a keynote speaker for our Google Marketing Platform Conference in Dublin, with an audience of 300+ advertisers and agencies. Nancy delivered her talk on Customer Centricity to help us demonstrate the changing nature of the modern consumer which tied in perfectly with our theme and tone for the event.
- Brian McCaffrey - Sales Manager - Google Marketing Platform
Nancy is an extremely professional, classy and insightful keynote speaker. Her use of slideware, video and graphic images to enhance her eloquent delivery keeps everyone engaged throughout and leaves them with a visual impact of her key messages. Her presentation was on topic to the brief given and she was a pleasure to work with before, during and after her engagement with NEXTGEN.
- John Walters - Group CEO - NEXTGEN
Nancy delivered a thought-provoking and inspiring keynote speech to open our biennial symposium on the future of veterinary medicine. Nancy thoroughly researched the industry and engaged with us prior to the event to ensure that the talk would meet the needs of the audience.
- Anthony Roberts - Director of Leadership - Royal College of Veterinary Surgeons
Nancy’s highly tailored presentation took our audience with storm – and strengthened the understanding of the rapid shifts that are already happening and that we need to account for in our product development and launch strategies. Great energy and VERY good rapport with the audience!
- Anders Dhyr Toft - Corporate Vice President - Novo Nordisk
Nancy’s talk exceeded our expectations – and they were high. She was cited by almost all of the +600 executives at our summit as the highlight of the day. She was a true professional and made a real impact.
- Katia Östergaard – CEO at HORESTA
Nancy Rademaker was a memorable and thought-provoking keynote speaker, housing the rare ability to position technology truly through the eyes of the customer. Through unique insights and expert delivery, Nancy set a tone for our conference that we could never have achieved on our own.
- James Henderson - Editorial Director of Asia Pacific - IDG Communication
Nancy joined us at our Regional Conference in Hong Kong. Her energy and enthusiasm literally lit up the room. Her passion for the customer and the role they play in Society today resonated hugely with everyone in the room.
- Pip Beasley - Regional Director, Corporate Affairs & CEO Operations - Prudential
Tijdens de online editie van het CSU Hospitalitycongres kregen onze vele relaties een boeiende keynote van Nancy Rademaker. Professioneel gaf zij een geweldige en strakke presentatie met veel passende beelden. Ook online is ze perfect in staat heldere boodschappen en inzichten te delen die beklijven. Inhoudelijk een fraaie combinatie van actualiteit, vernieuwing, klant- en medewerkersjourneys.
- Erwin Vos - Manager Marketing & Communicatie CSU & Tzorg

Nancy Rademaker als spreker boeken?

Neem vrijblijvend contact op voor beschikbaarheid en prijzen

Neem contact op
© 2022 - Nancy Rademaker en sprekersbureau Quality Bookings