Nancy Rademaker

Trendwatcher & futurist
HomeBiografieLezingenBlogFoto's en video'sContact
Home
Het openen van de zwarte doos van AI

Het openen van de zwarte doos van AI

Kunstmatige intelligentie is de afgelopen jaren echt DE meest impactvolle technologie geworden, vooral door de ontwikkeling van Deep Learning. Deep Learning is gebaseerd op Artificial Neural Networks (ANN), die proberen om de structuur van onze hersenen en de manier waarop deze informatie verwerkt na te bootsen (door de onderlinge verbinding van vele neuronen, vandaar de naam Neurale Netwerken). Het wordt ‘Deep’ Learning genoemd vanwege de meerdere lagen die tijdens het leren worden gebruikt.

Er zijn enorme vorderingen gemaakt en elke branche kan enorm profiteren van mogelijkheden van Deep Learning. Dit geldt met name voor de gezondheidszorg, waar beelden eenvoudig kunnen worden gescand en medische gegevens kunnen worden geanalyseerd. AI presteert al beter dan vermaarde medische experts in het diagnosticeren van ziekten, en het kan zelfs de kansen van een persoon om binnen een jaar te overlijden voorspellen door te kijken naar de logboeken van het elektrocardiogram (ECG) – zelfs wanneer artsen van mening zijn dat deze persoon ogenschijnlijk niets mankeert. In 2015 werd een algoritme ‘Deep Patient’ getraind met behulp van gegevens uit 700.000 patiëntendossiers, en toen het werd toegepast op nieuwe data, kon het een breed scala aan ziekten voorspellen, evenals het begin van sommige psychiatrische stoornissen zoals schizofrenie. En dat laatste is iets dat voor elke menselijke arts uiterst moeilijk is te voorspellen.

Dat is het goede – of zelfs geweldige – nieuws. Maar er is ook een ‘klein’ probleem. En dat is dat wij, noch de makers zelf weten hoe deze AI-modellen echt werken en dat we geneigd zijn om algoritmen die ons zouden moeten helpen in het nemen van beslissingen, pas te vertrouwen zodra we begrijpen hoe conclusies worden getrokken. En daarom is het redelijk om te zeggen dat ‘verklaarbaarheid’ van AI een belangrijk struikelblok kan zijn voor de acceptatie ervan.

Naast dit gebrek aan transparantie is de ethiek achter algoritmen ook een veelbesproken onderwerp. Mogelijke – al dan niet menselijke – vooroordelen (‘bias’)kunnen heel goed verborgen zijn in de trainingsdata, en die zullen dan worden overgenomen door de algoritmen, wat mogelijk kan leiden tot oneerlijke of zelfs verkeerde beslissingen. Gelukkig zijn dit jaar door IBM Research al open-source tools en hulpmiddelen uitgebracht voor ‘AI-biasdetectie en -beperking’ met als hoofddoel om wereldwijde samenwerking te stimuleren rond het aanpakken van vooroordelen in AI.

Omdat wij als mensen zo bang zijn voor het onbekende, is het voor de brede acceptatie en adoptie van AI en Deep Learning technologieën cruciaal dat de  de zwarte doos wordt geopend. Daarnaast is het ook nog zo dat individuele personen volgens de GDPR in staat zijn moeten zijn om “zinvolle informatie over de betrokken logica” te verkrijgen telkens wanneer geautomatiseerde beslissingen worden genomen.

Op dit moment worden nieuwe algoritmen gebouwd om AI als het ware zelf uit te laten leggen wat het doet. Het gaat hierbij onder meer om het algoritme zelf de gegevens te laten markeren die het meest hebben bijgedragen aan de ontdekte patronen, of zelfs om het algoritme omgekeerd te laten uitvoeren.

Maar zal het überhaupt mogelijk zijn om AI haar eigen gedrag volledig te laten verklaren? Kunnen wij zelf als mens ons eigen gedrag en onze besluitvorming eigenlijk volledig verklaren? Ik kijk uit naar 2020 als een scharnierjaar voor Explainable Artificial Intelligence, zodat we kunnen beginnen – of doorgaan! – het echt ten goede in te zetten.

 

Laatste blogberichten

DNA & AI: de perfecte match voor personalisatie
Het openen van de zwarte doos van AI
Blog overzicht
Nancy is een presentator die ik van harte aanbeveel. Ze spreekt met erg veel passie over digitale transformatie en employee engagement. Ze onderbouwt haar verhaal met actuele voorbeelden en ook de voorbereidingen verliepen erg professioneel. Ze stemt haar verhaal goed af bij het thema en doelgroep van het event. Ze luistert aandachtig naar je wensen en neemt die mee. Absoluut een aanrader!
- Renske van der Heide, event content manager Topdesk
Nancy gaf op een zeer duidelijke, interactieve en inspirerende wijze inzicht in wat AI is, hoe het nu werkt en wat de mogelijkheden in de (nabije) toekomst zijn. De manier van presenteren van Nancy is uiterst professioneel. Humoristisch en interactief waar het kan en als het om content ging, zeer informatief.
- Jan Bouw Managing partner Business Impact Training
We chose Nancy as a keynote speaker for our Google Marketing Platform Conference in Dublin, with an audience of 300+ advertisers and agencies. Nancy delivered her talk on Customer Centricity to help us demonstrate the changing nature of the modern consumer which tied in perfectly with our theme and tone for the event.
- Brian McCaffrey - Sales Manager - Google Marketing Platform
Nancy is an extremely professional, classy and insightful keynote speaker. Her use of slideware, video and graphic images to enhance her eloquent delivery keeps everyone engaged throughout and leaves them with a visual impact of her key messages. Her presentation was on topic to the brief given and she was a pleasure to work with before, during and after her engagement with NEXTGEN.
- John Walters - Group CEO - NEXTGEN
Nancy delivered a thought-provoking and inspiring keynote speech to open our biennial symposium on the future of veterinary medicine. Nancy thoroughly researched the industry and engaged with us prior to the event to ensure that the talk would meet the needs of the audience.
- Anthony Roberts - Director of Leadership - Royal College of Veterinary Surgeons
Nancy’s highly tailored presentation took our audience with storm – and strengthened the understanding of the rapid shifts that are already happening and that we need to account for in our product development and launch strategies. Great energy and VERY good rapport with the audience!
- Anders Dhyr Toft - Corporate Vice President - Novo Nordisk
Nancy’s talk exceeded our expectations – and they were high. She was cited by almost all of the +600 executives at our summit as the highlight of the day. She was a true professional and made a real impact.
- Katia Östergaard – CEO at HORESTA
Nancy Rademaker was a memorable and thought-provoking keynote speaker, housing the rare ability to position technology truly through the eyes of the customer. Through unique insights and expert delivery, Nancy set a tone for our conference that we could never have achieved on our own.
- James Henderson - Editorial Director of Asia Pacific - IDG Communication
Nancy joined us at our Regional Conference in Hong Kong. Her energy and enthusiasm literally lit up the room. Her passion for the customer and the role they play in Society today resonated hugely with everyone in the room.
- Pip Beasley - Regional Director, Corporate Affairs & CEO Operations - Prudential
Tijdens de online editie van het CSU Hospitalitycongres kregen onze vele relaties een boeiende keynote van Nancy Rademaker. Professioneel gaf zij een geweldige en strakke presentatie met veel passende beelden. Ook online is ze perfect in staat heldere boodschappen en inzichten te delen die beklijven. Inhoudelijk een fraaie combinatie van actualiteit, vernieuwing, klant- en medewerkersjourneys.
- Erwin Vos - Manager Marketing & Communicatie CSU & Tzorg

Nancy Rademaker als spreker boeken?

Neem vrijblijvend contact op voor beschikbaarheid en prijzen

Neem contact op
© 2022 - Nancy Rademaker en sprekersbureau Quality Bookings