Nancy Rademaker

Trendwatcher & futurist
HomeBiografieLezingenBlogFoto's en video'sContact
Home
Hoe laat je Artificiële Intelligentie voor je werken?

Hoe laat je Artificiële Intelligentie voor je werken?

We waren perfect gelukkig zónder. Toen, ergens in het voorbije decennium, werd Artificiële Intelligentie (AI) de hype voor bedrijven. En als we de trend moeten geloven, dan is je business verloren zonder AI. Maar als je vraagt wat het nu precies is, dan is een heldere definitie maar moeilijk te vinden. Hoe het waarde kan verhogen voor je bedrijf, is ook geen eenvoudig te beantwoorden vraag. En tegelijkertijd wéét je vanuit ervaringen uit het verleden en vanuit research, dat een goed algemeen begrip van de nieuwste technologieën voor jouw business absoluut een voordeel kan betekenen. Tijd om AI voor je te laten werken!

Wat is Artificiële Intelligentie?

Omdat AI zeker wordt beschouwd als versneller van bedrijfssucces, wordt het al op veel universiteiten onderwezen. AI wordt gezien als de magie van de toekomst. Toch is er nog steeds geen consensus over de definitie. Één manier om het fenomeen te beschrijven is als “een set van algortimen en technieken die computers in staat stellen om menselijke intelligentie en menselijk gedrag na te bootsen”. Deze beschrijving voert terug naar wat sommigen de oorsprong van AI noemen: ‘the Dartmouth Summer Research Project on Artificial Intelligence’ in 1956. Een bijeenkomst die werd georganiseerd door John Mc Carthy, professor in de wiskunde, om ideeën te ontwikkelen rondom denkende machines.

De projectgroep was opgezet om een kunstmatig intelligent wezen te creëren en computers te programmeren om zich als mensen te gedragen. Om dat doel te bereiken, moesten deze computers een soort weergave van de wereld hebben zoals wij die kennen. Ze moesten in staat zijn om te redeneren en probleemoplossend te denken, te plannen en te navigeren, natuurlijke taal te verwerken en last but not least de buitenwereld waar te nemen en erop te reageren, bij voorkeur in realtime. Kortom, dat is waar AI-onderzoek al een halve eeuw over gaat.

 

Is Machine Learning écht hocus pocus?

De afgelopen tien jaar lag de focus binnen AI op een subset die Machine Learning wordt genoemd. Het woord zegt het al: de machine leert vanzelf. Het is zowel adaptief, in staat om te verbeteren door ervaring, en autonoom, omdat het geen continue begeleiding door een externe persoon nodig heeft. Dus waar gaat Machine Learning over? Het draait allemaal om één ding: PATRONEN. Het kan statistische analyse van gegevens uitvoeren om patronen (‘algoritmen’) te vinden die computers eerder niet konden zien. Patronen die mensen ook niet begrijpen. Hoe gebeurde dit? In twee fasen:

  1. Trainingsdata worden in het systeem ingevoerd en er wordt automatisch een model gemaakt.
  2. Vervolgens wordt het model gebruikt om voorspellingen te doen over de werkelijke ‘productiedata’.

Vanzelfsprekend geldt dat hoe meer gegevens worden gebruikt om het systeem te trainen, des te nauwkeuriger het algoritme zal zijn.

En nu, na jaren van onderzoek en experimenten en de ontwikkeling van diverse soorten algoritmen, waar kunnen we ze dan eigenlijk voor gebruiken? Hoe kunnen we AI op een gecontroleerde manier inzetten? Op een manier die ons helpt om onze bedrijven succesvol de toekomst in te leiden, in plaats van de technologie te beschouwen als hocus pocus, waarbij we alleen maar hopen op het beste. Er is weinig hocus pocus als het gaat om AI. Het gaat eigenlijk om POCUS, om vijf toepassingsgebieden. Vijf gebieden die enorme kansen bieden voor bedrijven om een grote sprong voorwaarts te maken.

POCUS: vijf toepassingsgebieden van AI

Prediction

Dit is echt de krachtigste toepassing van AI en biedt geweldige kansen voor bedrijven. Met Machine Learning kan je zeer diverse voorspellingen doen: hoe je klanten zich zullen gedragen, wat hun toekomstige behoeften zullen zijn, hoe je machinepark zich zal gedragen en of er onderhoud nodig is, hoe je gezondheidstoestand evolueert, hoe bepaalde cellen in je lichaam kanker kunnen veroorzaken, enzovoort. En het echt opmerkelijke hier is dat AI erg sterk is om zogenaamd ‘zwakke kenmerken’ te zien: combinaties van bepaalde elementen die wij als mensen niet relevant achten voor een bepaalde uitkomst, maar dat wel blijken zijn. Het Chinese Smart Finance gebruikt bijvoorbeeld telefoongegevens van de kredietnemer om te voorspellen of een kleine lening zal worden terugbetaald; blijkbaar niet voor de hand liggende gegevens, zoals de snelheid waarmee de geboortedatum is ingevoerd, hoe vaak de telefoonbatterij plat gaat, de weekdag waarop de aanvraag werd ingediend of zelfs de snelheid waarmee je over het scherm veegt, samen met duizenden andere parameters, hebben klaarblijkelijk een sterke correlatie met de kredietwaardigheid van de aanvrager!

Object Recognition

Algoritmen zijn inmiddels zodanig geavanceerd dat ze nu stilstaande of bewegende objecten met een grotere nauwkeurigheid kunnen herkennen dan wij mensen. Dit is meestal handig bij bijvoorbeeld visueel zoeken (zoals bij Pinterest), bij het categoriseren van foto’s (zoals de meeste van onze smartphones), maar ook bij ‘precisielandbouw’ waar het bemesten van gewassen niet langer een eenheidsworst is, maar wordt uitgevoerd voor het individuele gewas op basis van de visuele herkenning van de fase in de ontwikkeling.

Content Creation

Algoritmen worden gebruikt om automatisch content te creëren. Dit gebeurt al in de sport, waar AI ‘basisartikelen’ kan schrijven. Tijdens de laatste Olympische zomerspelen schreven twee bots van de Washington Post en Toutiaou tweets of zelfs korte artikelen op basis van het resultaat en videobeelden van wedstrijden. En voor het bedrijfsleven voorspelt Gartner al dat eind 2020 zeker 20% van alle content zal worden gegenereerd door algoritmen.

Maar algoritmen maken niet alleen teksten. AI kan ook al zelf muziek componeren, schilderen (The Next Rembrandt) of zelfs extreem natuurlijk ogende foto’s maken van niet-bestaande mensen (thispersondoesnotexist.com).

Understanding People

Dit is natuurlijk het gebied van chatbots en voice-assistants waar automatische spraakherkenning en spraaksynthese een belangrijke rol spelen en de algoritmen het afgelopen decennium sterk zijn verbeterd. De kwaliteit voor automatische spraakherkenning wordt bepaald door het “woordfoutpercentage”, dus hoeveel woorden heeft u mis? Het menselijke foutpercentage ligt rond de 5-6%, voor algoritmen is dat inmiddels 4% en het daalt nog steeds.

Naast voice-assistants en home-devices zoals Amazon Echo en Google Home, worden algoritmen in dit toepassingsgebied ook ontwikkeld om te helpen bij het schrijven van teksten, automatische antwoorden op e-mails en real-time vertalingen.

Self-moving vehicles

En dit laatste gebied spreekt natuurlijk het meest tot onze menselijke verbeelding. Zelfrijdende auto’s, zelfvliegende drones, zelfstandig lopende robots, niemand weet precies wannéér we ze overal zullen zien, maar dat dat zal gebeuren is een zekerheid.

Hoe POCUS je je bedrijf naar de toekomst?

Hoewel er al veel algoritmen beschikbaar zijn bij de grote technologiebedrijven en in open-source frameworks, is het uiteraard de uitdaging voor elke bedrijfsleider hoe optimaal gebruik te maken van AI. Het is misschien niet langer hocus pocus voor je, maar je bent er waarschijnlijk ook achter dat het nog niet zo eenvoudig is om AI voor je te laten werken. Sorry daarvoor!

De ervaring leert dat het ontzettend belangrijk is om nieuwe competenties aan boord te krijgen – of experts in te huren – en dat je iedereen op zijn minst moet laten trainen in de basisprincipes van AI. Zorg voor de juiste tools, kies zelf voor ‘Buy-over Build’ en vraag je softwareprovider op welke manier hun applicaties optimaal gebruik maken van Machine Learning-technieken. En daarnaast moet je een aantal projecten vinden om te beginnen met experimenteren. Hoe? Kijk naar de uitdagingen die je nu al hebt. Kies een aantal projecten waarvan je denkt dat ze het meest profijt hebben van de inzet van AI. Verzamel alle gegevens die nodig zijn – ze zullen zeker ook moeten worden opgeschoond – en begin gewoon. En natuurlijk, omdat het experimenten zijn, zullen de resultaten waarschijnlijk niet altijd succesvol zijn, dus doorzettingsvermogen is vereist!

Zodra je ermee begint en je bedrijf ziet groeien, wordt je harde werk beloond. AI kan echt voor je werken!

Laatste blogberichten

DNA & AI: de perfecte match voor personalisatie
Hoe laat je Artificiële Intelligentie voor je werken?
Blog overzicht
Nancy is een presentator die ik van harte aanbeveel. Ze spreekt met erg veel passie over digitale transformatie en employee engagement. Ze onderbouwt haar verhaal met actuele voorbeelden en ook de voorbereidingen verliepen erg professioneel. Ze stemt haar verhaal goed af bij het thema en doelgroep van het event. Ze luistert aandachtig naar je wensen en neemt die mee. Absoluut een aanrader!
- Renske van der Heide, event content manager Topdesk
Nancy gaf op een zeer duidelijke, interactieve en inspirerende wijze inzicht in wat AI is, hoe het nu werkt en wat de mogelijkheden in de (nabije) toekomst zijn. De manier van presenteren van Nancy is uiterst professioneel. Humoristisch en interactief waar het kan en als het om content ging, zeer informatief.
- Jan Bouw Managing partner Business Impact Training
We chose Nancy as a keynote speaker for our Google Marketing Platform Conference in Dublin, with an audience of 300+ advertisers and agencies. Nancy delivered her talk on Customer Centricity to help us demonstrate the changing nature of the modern consumer which tied in perfectly with our theme and tone for the event.
- Brian McCaffrey - Sales Manager - Google Marketing Platform
Nancy is an extremely professional, classy and insightful keynote speaker. Her use of slideware, video and graphic images to enhance her eloquent delivery keeps everyone engaged throughout and leaves them with a visual impact of her key messages. Her presentation was on topic to the brief given and she was a pleasure to work with before, during and after her engagement with NEXTGEN.
- John Walters - Group CEO - NEXTGEN
Nancy delivered a thought-provoking and inspiring keynote speech to open our biennial symposium on the future of veterinary medicine. Nancy thoroughly researched the industry and engaged with us prior to the event to ensure that the talk would meet the needs of the audience.
- Anthony Roberts - Director of Leadership - Royal College of Veterinary Surgeons
Nancy’s highly tailored presentation took our audience with storm – and strengthened the understanding of the rapid shifts that are already happening and that we need to account for in our product development and launch strategies. Great energy and VERY good rapport with the audience!
- Anders Dhyr Toft - Corporate Vice President - Novo Nordisk
Nancy’s talk exceeded our expectations – and they were high. She was cited by almost all of the +600 executives at our summit as the highlight of the day. She was a true professional and made a real impact.
- Katia Östergaard – CEO at HORESTA
Nancy Rademaker was a memorable and thought-provoking keynote speaker, housing the rare ability to position technology truly through the eyes of the customer. Through unique insights and expert delivery, Nancy set a tone for our conference that we could never have achieved on our own.
- James Henderson - Editorial Director of Asia Pacific - IDG Communication
Nancy joined us at our Regional Conference in Hong Kong. Her energy and enthusiasm literally lit up the room. Her passion for the customer and the role they play in Society today resonated hugely with everyone in the room.
- Pip Beasley - Regional Director, Corporate Affairs & CEO Operations - Prudential
Tijdens de online editie van het CSU Hospitalitycongres kregen onze vele relaties een boeiende keynote van Nancy Rademaker. Professioneel gaf zij een geweldige en strakke presentatie met veel passende beelden. Ook online is ze perfect in staat heldere boodschappen en inzichten te delen die beklijven. Inhoudelijk een fraaie combinatie van actualiteit, vernieuwing, klant- en medewerkersjourneys.
- Erwin Vos - Manager Marketing & Communicatie CSU & Tzorg

Nancy Rademaker als spreker boeken?

Neem vrijblijvend contact op voor beschikbaarheid en prijzen

Neem contact op
© 2022 - Nancy Rademaker en sprekersbureau Quality Bookings