Nancy Rademaker

Trendwatcher & futurist
HomeBiografieLezingenBlogFoto's en video'sContact
Home
Precisiemarketing is ‘the next big thing’… en Europa loopt gevaarlijk achter

Precisiemarketing is ‘the next big thing’… en Europa loopt gevaarlijk achter

Tijdens de laatste Nexxworks China Innovation Tour die ik mee leidde, hebben we een aantal klinkende bedrijven bezocht – startups, scale-ups en gevestigde bedrijven. Terwijl ik naar hun verhalen luisterde, vond ik vier elementen typerend voor bedrijven in dat deel van de wereld. Allereerst hebben ze het voordeel dat ze een enorme markt met meer dan 1,4 miljard mensen kunnen bedienen. Dit stelt hen in staat om nieuwe ideeën snel uit te testen en iteraties uit te voeren. Ten tweede creëert deze marktomvang een overvloed aan gegevens, het gaat hier om ‘very big data’. Ten derde leven letterlijk alle Chinezen zowat IN hun smartphone, met mobiele superapps zoals WeChat. En ten slotte voelen ze zich niet alleen erg op hun gemak bij snelle en continue verandering, ze waarderen die snelheid ook erg, juist omdat ze tijd hoger inschatten dan geld.

Secoo gebruikt data maximaal

Het is in deze cultuur dat een bedrijf als Secoo floreert. Secoo werd opgericht in 2008 en startte eerst vanuit een Experience Center en werd daarmee het grootste online-offline premium lifestyle-platform in China (meer dan 25%) en Azië (meer dan 15%). Ze helpen wereldwijde premiummerken de Chinese markt te veroveren en in 2017 kregen ze een notering op de Nasdaq. Ze onderscheiden zich van andere e-commerceplatforms doordat de gemiddelde klantaankoop ongeveer 20 keer hoger is. Ze willen de Amazon van luxe worden!

Secoo heeft meer dan 100 datascientists op hun loonlijst en net als elk ander e-commerceplatform hebben ze enormde data over het verkeer in hun online omgeving en de aankopen die hun klanten doen. Maar het belangrijkste is dat ze een partnership hebben met Tencent, het platform dat ook WeChat omvat. Dit stelt hen in staat om hun eigen aankoopgegevens te combineren met de gegevens van WeChat over sociaal gedrag, om uiteindelijk te komen tot wat zij ‘precisiemarketing’ noemen. Ze krijgen duidelijke inzichten in de echte klantreis door marketing ‘omgekeerd’ te doen: ze selecteren bijvoorbeeld alle mensen die al een specifiek merk of product hebben gekocht, om vervolgens van deze groep via Tencent het algehele gedrag op internet te achterhalen: welke soort video’s ze bekijken, welke sociale kanalen en apps ze het meest gebruiken, welke KOL’s (Key Opinion Leaders) ze volgen, welke sporten ze leuk vinden en welke andere industrieën voor hen zeer interessant zijn. Al deze aspecten worden vertaald in ‘tags’ en met behulp van kunstmatige intelligentie worden correlaties opgespoord tussen combinaties van deze tags en de daadwerkelijke aankopen. Dit uiteraard om inzichten te verzamelen, maar vooral om toekomstige acties van hun consumenten te voorspellen. Deze worden vervolgens gebruikt om zéér gerichte advertenties in hun app te tonen, met zeer hoge conversieratio’s tot gevolg. Ze vertelden dat ze soms ook verrassende ontdekkingen deden. Zo zagen ze bijvoorbeeld dat de meeste van hun ‘echte kopers’ vaak naar soapseries keken en het spreekt voor zich dat deze soaps ook in de advertenties werden opgenomen.

Met behulp van deze zeer gerichte techniek van precisiemarketing, kan Secoo een emotionele band met de consumenten creëren en zo ontdekken wie precies hun SUPERGEBRUIKERS zijn. Opbrengsten gegenereerd door één supergebruiker zijn minimaal tien keer hoger dan van een reguliere gebruiker en dus kan het zeer nauwkeurig targeten van deze groep leiden tot een enorme conversie, niet alleen binnen het specifieke merk dat ze vertegenwoordigen, maar ook voor andere  merken en andere productcategorieën.

Een vergelijking tussen China en het Westen

Het Westen heeft nog een lange weg te gaan voordat we een dergelijke visie kunnen overnemen en ervan profiteren. De reden is dat we dingen graag netjes in compartimenten houden: wij zien e-commerce en ‘search’ en sociale media echt als losstaande onderdelen, als silo’s. We hebben afzonderlijke platforms voor elk. Waar Secoo profiteert van zijn hechte strategische partnership en (versleutelde!) gegevensuitwisseling met Tencent, missen wij dit soort integratie totaal. OF we winkelen op e-commerceplatforms zoals Amazon of meer lokaal bol.com en Zalando, OF we surfen op internet met Google en ‘doen sociaal’ in een van de apps van Facebook. De Chinezen daarentegen hebben een zeer holistische manier van denken en dit wordt perfect weerspiegeld in hun zeer slimme gebruik van (zakelijke) kanalen.

Verder konden we veel leren van hoe de Chinezen de super-apps gebruiken om bijna ALLES te doen, van fietsen delen tot maaltijden bestellen tot kleine aankopen waar dan ook. Het is zo’n tragedie dat Europese bedrijven niet in staat zijn om het soort precisiemarketing uit te voeren waar Secoo momenteel mee bezig is … We moeten echt manieren vinden om zowel de kwantiteit als de kwaliteit van de gegevens te verzamelen die in China op dit moment worden gedolven.

Laatste blogberichten

DNA & AI: de perfecte match voor personalisatie
Precisiemarketing is ‘the next big thing’… en Europa loopt gevaarlijk achter
Blog overzicht
Nancy is een presentator die ik van harte aanbeveel. Ze spreekt met erg veel passie over digitale transformatie en employee engagement. Ze onderbouwt haar verhaal met actuele voorbeelden en ook de voorbereidingen verliepen erg professioneel. Ze stemt haar verhaal goed af bij het thema en doelgroep van het event. Ze luistert aandachtig naar je wensen en neemt die mee. Absoluut een aanrader!
- Renske van der Heide, event content manager Topdesk
Nancy gaf op een zeer duidelijke, interactieve en inspirerende wijze inzicht in wat AI is, hoe het nu werkt en wat de mogelijkheden in de (nabije) toekomst zijn. De manier van presenteren van Nancy is uiterst professioneel. Humoristisch en interactief waar het kan en als het om content ging, zeer informatief.
- Jan Bouw Managing partner Business Impact Training
We chose Nancy as a keynote speaker for our Google Marketing Platform Conference in Dublin, with an audience of 300+ advertisers and agencies. Nancy delivered her talk on Customer Centricity to help us demonstrate the changing nature of the modern consumer which tied in perfectly with our theme and tone for the event.
- Brian McCaffrey - Sales Manager - Google Marketing Platform
Nancy is an extremely professional, classy and insightful keynote speaker. Her use of slideware, video and graphic images to enhance her eloquent delivery keeps everyone engaged throughout and leaves them with a visual impact of her key messages. Her presentation was on topic to the brief given and she was a pleasure to work with before, during and after her engagement with NEXTGEN.
- John Walters - Group CEO - NEXTGEN
Nancy delivered a thought-provoking and inspiring keynote speech to open our biennial symposium on the future of veterinary medicine. Nancy thoroughly researched the industry and engaged with us prior to the event to ensure that the talk would meet the needs of the audience.
- Anthony Roberts - Director of Leadership - Royal College of Veterinary Surgeons
Nancy’s highly tailored presentation took our audience with storm – and strengthened the understanding of the rapid shifts that are already happening and that we need to account for in our product development and launch strategies. Great energy and VERY good rapport with the audience!
- Anders Dhyr Toft - Corporate Vice President - Novo Nordisk
Nancy’s talk exceeded our expectations – and they were high. She was cited by almost all of the +600 executives at our summit as the highlight of the day. She was a true professional and made a real impact.
- Katia Östergaard – CEO at HORESTA
Nancy Rademaker was a memorable and thought-provoking keynote speaker, housing the rare ability to position technology truly through the eyes of the customer. Through unique insights and expert delivery, Nancy set a tone for our conference that we could never have achieved on our own.
- James Henderson - Editorial Director of Asia Pacific - IDG Communication
Nancy joined us at our Regional Conference in Hong Kong. Her energy and enthusiasm literally lit up the room. Her passion for the customer and the role they play in Society today resonated hugely with everyone in the room.
- Pip Beasley - Regional Director, Corporate Affairs & CEO Operations - Prudential
Tijdens de online editie van het CSU Hospitalitycongres kregen onze vele relaties een boeiende keynote van Nancy Rademaker. Professioneel gaf zij een geweldige en strakke presentatie met veel passende beelden. Ook online is ze perfect in staat heldere boodschappen en inzichten te delen die beklijven. Inhoudelijk een fraaie combinatie van actualiteit, vernieuwing, klant- en medewerkersjourneys.
- Erwin Vos - Manager Marketing & Communicatie CSU & Tzorg

Nancy Rademaker als spreker boeken?

Neem vrijblijvend contact op voor beschikbaarheid en prijzen

Neem contact op
© 2022 - Nancy Rademaker en sprekersbureau Quality Bookings